Competenties projectleider

"Toen ik als projectleider begon werd ik voor het eerst geconfronteerd met mezelf. Ik had nooit eerder nagedacht over mijn sterke eigenschappen of mijn valkuilen. Ik heb de afgelopen jaren mezelf wel ontwikkeld en veel geleerd van de ervaringen die ik heb opgedaan. Wat dit echter betekende voor mij als projectleider, daar had ik nog nooit bij stil gestaan"

Een uitspraak die voor veel beginnende projectleider herkenbaar is. Veel startende projectleiders komen uit de rol van projectmedewerker of zijn op een afdeling leidinggevende geweest. De rol van projectleider is echt anders. Er worden specifieke competenties gevraagd. Competenties die bij projecten het verschil kunnen maken. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in de competenties die bij een projectleider horen. Sluiten deze aan op jouw sterke punten?

Welke eigenschappen moet een projectleider hebben? 

  • Leiderschap
  • Overtuigingskracht
  • Besluitvaardigheid 
  • Goede communicatieve vaardigheden
  • Klantgerichtheid 
  • Prestatiegerichte werkhouding 
  • Planmatig werken
Dit zijn de eigenschappen die wij van projectleiders te horen krijgen. Eigenlijk zijn dit eigenschappen die iedere leidinggevende zou moeten hebben, maar een projectleider moet deze nog een beetje extra hebben.

De spotlight op "Prestatiegerichtheid"
De projectleider is kwetsbaar. Hij (of zij) spreekt immers een concreet resultaat af. De projectleider is daarmee afrekenbaar. Excuses tellen niet, alleen het resultaat telt. 
Veel startende projectleiders moeten hieraan wennen. Als afdelingmanager kon er nog wel eens omweg worden gemaakt, of was er meer tijd om medewerkers te laten groeien en fouten te maken. Echter te veel prestatiegerichtheid kan medewerkers ook sterk demotiveren. De kunst? Zoek een evenwicht. Projectmedewerkers hebben begrip voor de druk die op de projectleider wordt uitgeoefend. Maar zij willen ook ruimte en erkenning en de mogelijkheid om fouten te maken. De teugels worden dus strakker aangetrokken, maar blijf medewerkers wel de ruimte geven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten