Rol van de projectmanager

Tijdens trainingen en praktijkervaringen blijkt het niet altijd even duidelijk te zijn wat er nu precies van een projectleider verwacht mag worden. Vaak blijkt dat verwachtingen niet met elkaar zijn gedeeld, wat leidt tot misverstanden en irritatie. De rol van de projectleider kan binnen organisatie verschillend worden ingevuld, afhankelijk van de organisatiecultuur en de verdeling van bevoegdheden. Toch zijn er wel algemene kenmerken te onderscheiden. Hieronder volgt een lijst van eisen waarnaar gekeken kan worden bij het maken van afspraken. Het is belangrijk om steeds na te denken bij het maken van keuzes. De centrale vraag bij het samenstellen van de functie van projectleider is "Past dit in onze organisatie en zal dit werken?" Soms is het noodzakelijk om een projectleider te zoeken die hoog in de organisatiehiĆ«rarchie, soms is het nodig om meer bevoegdheden bij de opdrachtgever neer te leggen. 

Naar welke aspecten kan er gekeken worden? 

De functie van projectleider
De projectleider is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor het succesvol bereiken van de afgesproken resultaten van de start van het project tot het opleveren. De projectleider houdt zich bezig met het nemen van initiatief, plannen, uitvoeren, volgen, bijsturen, controleren en maken van keuzes tijdens het proces. 

De rol van projectleider 
  • maakt beslissingen mogelijk 
  • stelt de aanpak van het project voor en schrijft het projectplan
  • stuurt op de beheersaspecten als tijd, geld, kwaliteit en risico's  
  • stuurt het project binnen de scope  
  • voegt waarde toe aan het bedrijf bij externe onderhandelingen 
  • vormt en leidt het projectteam 
  • rapporteert en legt verantwoording af aan de opdrachtgever
  • zoekt naar oplossingen en zet in op het voorkomen van vertragingen 
  • testen en beoordelen van de tussen resultaten 
  • stuurt nadrukkelijk op deadlines en milestones 
  • stemt het project en organisatie op elkaar af 
  • escaleert wanneer het nodig is 

Aanspreekbaar op: 
  • vorming en leiden van het projectteam
  • bepalen van de middelen die nodig zijn voor het project
  • projectplanning en haalbaarheid daarvan 
  • leiden van de projectgroepvergaderingen 
  • het managen van project scope veranderingen
  • het implementeren of overdragen van het project resultaat 
  • binnen de planning houden van het project
  • sturing op de interne en externe leveranciers 
  • evaluatie van het project

De resultaten die een projectleider levert
  • input bij het kiezen van resultaat dat past bij het doel 
  • binden van het projectteam 
  • het projectplan, met een gespecificeerde  omschrijving van het resultaat 
  • project planning, communicatieplan, kwaliteitsplan, risico plan 
  • tussen rapportages 
  • keuze mogelijkheden tijdens het project voor de opdrachtgever 
  • rapportage over de impact van scope wijzigingen en risico wijzigingen
  • afgesproken resultaten 
  • evaluatie van het project en projectteam 

De sleutel relaties van de projectleider 
  • de opdrachtgever en / of stuurgroep
  • de projectgroepleden
  • de leveranciers (intern en extern) van het project
  • de stakeholders van het project
  • de uiteindelijke gebruikers van het project
  • het projectbureau (als dat er is) 
In hoeverre is de rol van projectleider in uw organisatie helder gemaakt? 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten