Veranderstrategie in projecten

Een van de belangrijkste manieren om een veranderproject (of eigenlijk ieder project) succesvol te laten zijn, is het kunnen aantonen van een noodzaak. Een advies dat ook gegeven wordt door Kotler, een belangrijk managementdenker. Een projectleider moet tonen aan de organisatie en haar medewerkers, wat het belang van een project is. Als de projectleider daar niet voldoende in slaagt, dan wordt moeilijk om een project te doen slagen. Steun en medewerking is immers noodzakelijk. Bovendien, als de projectleider niet kan overtuigen wat de noodzaak is, dan is het project kennelijk overbodig.
Die noodzaak wordt door veel projectleiders uitgelegd als iets negatiefs. Als het niet lukt dan .... (gaat de zaak op de fles, dan verliezen we onze baan, dan verliest de afdeling haar bestaansrecht, de concurrent is ook bezig etc) Kortom maak of verzin een noodzaak.
Wanneer komen mensen in actie? In essentie zijn er twee redenen; omdat mensen ergens naar verlangen (ze willen iets) of mensen zijn ergens bang voor (ze willen iets niet) De keuze voor de eerste is de strategie van de dreiging, de strategie van de stok. Mensen zullen inderdaad gaan bewegen... voor korte tijd. Daarna blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden. Zeker als het om een kunstmatige noodzaak gaat.
Het is beter om te kiezen voor de tweede soort noodzaak, het verlangen. Als mensen gaan verlangen naar iets, zullen ze uit zich zelf gaan bewegen en gaan ondersteunen. Ze hebben er immers zelf belang bij. Als de projectleider in staat is mensen in het hart te raken, dan kan een project geweldige dingen bereiken.
Kortom: formuleer de noodzaak van een project postief. Een project wil immers ergens naar toe, en niet ergens van weg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten